Showing posts with label Jalan-jalan. Show all posts
Showing posts with label Jalan-jalan. Show all posts

Sunday, December 13, 2009

Tulips @ Floriade '09















kenangan semasa ke Floriade '09 di canberra bersama famili khaz, shikin & elyn..thn2 seblmnya floriade clash dgn bulan puasa dan raya..jadi susah sikit nak pegi ke sana..1st time kami ke sana tahun 2007..bln posa..penat jugak la...

thn ni walaupun sblm tu ada duststorm di sydney, bunga2 di floriade tidak terjejas..cuma hujan renyai2 & suhu yg sejuk sgt2 menghalang kami utk menikmati keindahan bunga tulips di situ lama2..

info ttg floriade..

bila: september tiap2 tahun (selalunya mid sept - mid oct)
kat mana: commonwealth park, canberra
bayaran masuk: free
more info: http://www.floriadeaustralia.com/

Friday, December 11, 2009

Picnic & swimming @ Royal National Park


















ni gambar kenangan masa kitaorg ke Royal National Park, NSW pada 1/11/2009..pegi dgn 3 buah kete..mula2 naik sampan kat hacking river pastu pegi beach (tak tau nama apa beach ni)..cantik sgt2..kami mandi kat muara sungai so air tak masin..mata pun tak pedih bila lama2 dok dlm air..sblm balik sempat singgah kat bald hill..lookout area..mmg cantik sgt2..sempat la posing ala2 hindustan gitu..hehe..

yg bagusnya kalau pegi mana2 beach kat australia ni..beachnyer bersih2..org kat sini takde buang sampah merata..lepas picnic seme kemas semula brg2 dan sampah buang sendiri..tak mcm kat negara kita..huhu..

Wednesday, August 12, 2009

SYD - KUL - PEK - KUL - SYD (Part 1)

Lama betul tak update blog ni..bila dah lama2 ni lagi la malas nak update sbb makin byk benda nak citer..so this time citer ringkas2 jer la..saya siap buat sub-topic lagik hehe (bila sebut pasal sub-topik ni teringat kat emilia)..lagipun ramai kwn2 yg mmg dah tau citer kitaorg balik Msia & trip ke Beijing from my facebook..

1) flight delayed
sepatutnya flight ke KL 7 July (selasa) pkl 2pm..tp delay satu hari sbb enjin kapal terbang rosak..masa tu kitaorg seme dah masuk dlm flight..flight dah gerak..pastu tiba2 stop dan diaorg buat announcement kata ada masalah teknikal..kena tunggu jap..so flight masuk blk kat gate..tungu dlm 40 min..pastu diaorg bg announcement sekali lagi kata amik masa lama utk fix the problem..kitaorg seme diminta keluar dan bawak seme hand luggage..diaorg kata kena tunggu dalm sejam ke 2 jam..kitaorg dpt voucher $20 sorang utk lunch tp kat dlm airport tu apa ajer yg ada..so kitaorg dok minum coffee jer la..after 2 hours diaorg buat announcement sekali lagi kata yg the problem couldn't be fix..kena delay 1 hari..accomm & transoprt akan disediakan..masa tu jam dah pkl 5..so kena amik semula check-in luggage dan keluar dari airport..pikir2 better balik umah dari dok hotel..nanti lapar..camne nak makan..food kat hotel bukannya halal huhu..so tak jadik la blk msia hari selasa tu..frust sgt2..tp nak wat camne..safety lagi penting..sampai rumah dah pkl 7.30..emy call ajak pi dinner..so mlm tu kitaorg ke thai singha makan crying tiger dgn ryan..esoknye kena go through the same proses..check-in dsbnya..this time flight pkl 12 noon..

gambar kat bawah ni tak clear tp saya saja letak sbb nak tunjukkan enjin kat blkg tu la yg buat hal..masa ni belum naik flight lagi..


gambar ni masa abg lan tgh tunggu luggage..kena amik semula..leceh gak la..lama kena tunggu..


gambar ni masa abg lan tgh tunggu nak tanya kat staff MAS ttg flight esoknye tu..this time org lain seme dah takde..diaorg seme pi hotel naik shuttle bus yg MAS sediakan..kitaorg amik teksi balik umah..


ni esoknya..on the way ke airport..second attempt..pagi tu hujan renyai2..siap ada pelangi mengiringi perjalanan kitaorg ke airport..so nice..


sampai airport..kena check-in semula..q dah panjang..jumpa semula muka2 org yg naik flight tu smlm..


abg lan tgh q utk check-in..kaunter tak byk buka..ni kira kaunter emergency la..sbb kaunter MAS yg betul2 tgh guna utk org yg check-in utk flight pkl 2pm hari tu..


alhamdulillah dah sampai KLIA..tgh tunggu monorel..


to be continued..

Sunday, July 5, 2009

The Rock Market - aktiviti kaum ibu di hujung minggu











ni first time kami kaum ibu berjln sama2 masa hubby masing2 pi main golf (kecuali hanim - hubby dia dah stop main golf)..sblm ni ada plan nak buat aktiviti sendiri tapi tak jadik..eg. poco poco hehe

so this time seme semangat plak nak pi the rock (sebab dah pakat ramai2 tu yg semangat tu ;)..actually selama kitaorg dok sydney, tak pernah lagi sampai ke art market kat the rock ni..kesiannyee...maklum la, kalau nak ajak husband pegi market2 camni seme liat semacam ajer..

so pagi2 tu kitaorg naik bas ramai2 dgn ryan & ashraf..pastu turun kat martin place dan jln kaki ke the rock..boleh tahan jugak jauhnya tapi sbb jln ramai2..jap2 berenti amik gambar..pastu borak2..tup2 dah sampai..market nye besar..mcm2 brg ada jual kat situ..tp tak byk yg menarik perhatian utk dibeli..last2 tak beli apa pun kat situ..amazing!!

lepas pusing2 market, kitaorg singgah kat kedai pancake yg popular tu..pekena pancake dgn iced choc..oo la la..sedappp! pastu kitaorg gerak balik..yg tak best jln time winter ni sebab waktu solat pendek so tak boleh nak jln lama2..kecuali klu ada tempat solat..

yg para suami plak lepas main golf diaorg pi mkn kat warung ita kat lakemba..so selamat la hari tu..tak berasap la dapur hehe

lepas ni emy dah nak blk Msia for good..tinggal la kitaorg yg lain ni meneruskan perjuangan utk habiskan study secepat mungkin..doakanlah kejayaan kami ye..tq!

Friday, July 3, 2009

A trip to Canberra..passport punya pasal



























23 Jun 2009

In July kitaorg nak ke Beijing, China..ada conference kat sana..so nak pegi sana kena ada visa..nak apply visa kita kena make sure passport kita valid at least for another 6 months..masalahnya, passport abg lan expire bln 9 ni..so kena la renew passport dia dulu sblm apply visa tu..so kat Australia ni nak renew passport kena pi Kedutaan Malaysia kat Canberra..leceh gak la..tapi nak buat camne..konsulat kat sydney tak boleh bikin passport baru hehe

so nak buat passport ni pun bukan boleh redah2 jer..kena call embassy dan buat appointment dulu..mula2 kitaorg ingat kalau call hari ni esok boleh la turun canberra..rupa2nya tidak..! abg lan call awal jun, tapi 3 minggu pastu baru boleh buat passport sbb appointment dah penuh..dahsyat ye..so kitaorg dah start panik la masa tu..bila sv tanya2 pasal visa dan saya citer yg visa tak buat lagi..dgn sv sekali jadik panik hehe..sv pun pegi gak nanti ke Beijing tapi seme urusan dia, Centre for Health Economics Research (CHERE) yg uruskan..bertuah badan..

since emy pun nak pi snowy mt kitaorg pun berjanji la nak konvoi sama2..tapi last2 minute atas sebab2 yg tak dpt dielakkan..emy bertolak lambat sikit dari kitaorg..

so on that day yg dinanti2kan tu..kitaorg berdua drive pagi2 buta ke Canberra..kitaorg bertolak pkl 8.30 (walaupun ikut plan nak bertolak pkl 8.tp biasala susah betul nak bgn pagi2 esp time winter ni..dok tarik selimut 2-3 kali lagi..tp last2 bangun gak la..)..so on the way tu jalan berkabus..sejuk gilerr..paling rendah suhu kat luar was 5 degree..perjalanan dlm 3 jam..walaupun jln berkabus abg lan kena speed gak sbb takut lambat sampai..

kitaorg sampai kat embassy tepat2 pkl 10.30 pagi..tu pun terlajak jalan..abg lan dah panik sbb takut kaunter tutup after 10.30 pagi..diaorg kata kena reach the embassy by 10.30..so bila kitoarg masuk ke konsular - visa section tu..relax jer seme org..org pun tak ramai..rupa2nya sbb kabus tebal ramai yg cancelled appoitment last minute sbb flight delay..so abg lan amik no..dpt no 8..tungu punya tunggu punya tunggu..dlm 1/2 jam baru ada officer dtg ke kaunter tu dan start panggil no..no 1!! dtg sorang lelaki chinese..pastu officer tu panggil..no 8!! eh turn abg lan dah..cepatnye tak sangka plak dari no 1 terus lompat ke no 8..alhamdulillah..pastu officer kat situ kata tunggu kejap..since org tak ramai dia boleh buat time tu jugak..so kitaorg tunggu dlm 15 min gitu..pastu dah siap passportnye..sblm blah kitaorg beli nasi lemak 2 container..isteri officer kat situ yg buat..sedap nasi lemaknyer..$5 with ayam goreng..murah tuh..

bila urusan dah selesai..abg lan pun dah hepi satu mcm hehe..so kitaorg pun start la meronda canberra city yg tak happening tu..huhu mula2 singgah kat commenwealth park..amik2 gambar..pastu gerak ke cockington green garden..yg menarik kat sini sbb ada miniature tempat2 & bgnn2 yg popular di dunia..kitaorg amik2 gambar, naik keretapi steam ($2 satu ride) dan last sekali kitaorg singgah canberra center (shopping kompleks yg agak kompleks..konfius jln kat dlm shopping centre tu..)..kitaorg jumpa dgn emy dan famili yg tgh kelaparan mencari kedai makan halal..since kitaorg dah kenyang mkn nasi lemak..so just minum kopi & borak2 dgn diaorg kejap..pastu kitaorg gerak balik ke sydney..emy plak ke snowy mt..

p/s: emy pi snowy bawak kwn dia dgn syahril from Msia yg dtg hnymoon kat aus ni..tup2 kawan dia tu satu sekolah dgn abg lan..sama KIK dulu..what a small world..so since diaorg dah 20 thn tak jumpa kitaorg jemput diaorg dtg makan2 kat umah..citer pasal jejak kasih ni ada kat next entry ;)